بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین تحت تحریم‌های شدید آمریکا به درآمدزایی ادامه می‌دهد

بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین تحت تحریم‌های شدید آمریکا به درآمدزایی ادامه می‌دهد

SMIC زیر تحریم‌های سنگین ایالات متحده، به‌عنوان بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین استقامت نشان داده است و همچنان در مسیر پیشرفت قرار دارد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافت؛ اما هنوز هم تا حد قابل‌ توجهی از میزان درآمد‌های پیش از تحریم در سال ۲۰۲۱ بالاتر است. تلاش‌های SMIC در زمینه‌ی فرایند‌ ساخت پنج نانومتری نیز ادامه دارد.

سال ۲۰۲۳ برای SMIC چندان درخشان نبود. درآمد شرکت در این سال با وجود ۷٫۲ میلیارد دلاری که در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کسب کرده بود، تا ۶٫۳ میلیارد دلار کاهش یافت. سود خالص SMIC در سال ۲۰۲ نسبت به سال قبل نصف شد و به ۹۰۰ میلیون دلار رسید. حاشیه‌ی سود ناخالص در سه ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۳ با نصف‌ شدن نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، به ۱۶٫۴ درصد کاهش یافت.

با در نظر گرفتن یک مقیاس زمانی طولانی، وضعیت SMIC خوب قلمداد می‌شود

به گفته‌ی دیجی‌تایمز، در مقیاس زمانی بزرگ‌تر اوضاع برای SMIC چندان بد به نظر نمی‌رسد. از نظر عملکرد سه‌‌ماهه، درآمد SMIC در سه ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۳ با ۱٫۶۸ میلیارد دلار، همچنان بیش از ۵۰ درصد بیشتر از سه ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ بود. درآمد کلی این شرکت در ۲۰۲۱ تنها به ۴٫۸ میلیارد دلار می‌رسید.

SMIC هنوز هم به‌شدت روی ظرفیت تولیدش سرمایه‌گذاری می‌کند، به‌طوری‌که سهم ویفرهای ۱۲ اینچی از خروجی این شرکت در سه ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۳، با رشد چشمگیر نسبت به سهم ۶۴٫۴ درصدی در سه ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲، به ۷۴٫۲ درصد رسیده است. ظرفیت ماهیانه‌ی ویفرهای ۸ اینچ در همین دوره از ۷۱۴٬۰۰۰ به ۸۰۵٬۵۰۰ افزایش یافت.

یارانه‌های پکن و مشتری مهمی چون هواوی از عوامل پایداری SMIC هستند

با وجود اینکه تحریم‌های ایالات متحده از دسترسی SMIC به ابزار‌های پیشرفته‌ی تراشه‌سازی جلوگیری کرده‌اند؛ اما این شرکت پیشرفت‌های سریع و قابل‌ توجهی در زمینه‌ی تولید فرایند‌های ۷ و ۵ نانومتری داشته است.

طبق گزارش‌ها، هواوی برای تراشه‌های نسل بعدی موبایل و پردازنده‌ی گرافیکی متمرکز بر هوش مصنوعی Ascend 910B خود، از فرایند ۷ نانومتری SMIC استفاده خواهد کرد. در‌حال‌حاضر بازدهی تولید این لیتوگرافی کمتر از ۵۰ درصد تخمین زده می‌شود؛ اما به‌لطف یارانه‌های پکن، SMIC می‌تواند تا زمان افزایش بازدهی، تولید را بالا نگه دارد.

مقالات مرتبط:

توسعه‌ی فرایند‌های ۵ نانومتری SMIC طبق برنامه‌ریزی‌های پیشین ادامه دارد و حتی امکان نهایی شدن آن‌ها در سال جاری میلادی دور از دسترس نیست. انتظار می‌رود هواوی در تراشه‌ی موبایلی کرین ۹۱۰۰ و پردازنده‌ی Ascend 920 از این فرایند استفاده کند.

طبق گزارش‌ها، SMIC دستیابی به فرایند‌ تولید ۳ نانومتری را نیز در سر می‌پروراند؛ اما به‌نظر نمی‌رسد تا کمتر از یکسال آینده به این هدف برسد.